Begeleiding bij stress en burn-out klachten.

Stress

Stress lijkt tegenwoordig onlosmakelijk verbonden te zijn met onze manier van leven. Nadat ikzelf op diepgaande wijze de nadelige gevolgen van een te veel aan stress aan de lijve ondervonden had en manieren vond om de stress te beheersen, besloot ik met de opgedane kennis anderen te helpen hun stress te beheersen. Vanwege die reden, heb ik opleidingen en cursussen voor stress en burn-out begeleiding en ontspanningstechnieken gevolgd.

Steeds meer mensen ondervinden de nadelige gevolgen van stress, stress kan zich zowel in geestelijke als lichamelijke klachten uiten. Stress veroorzaakt niet alleen vervelende lichamelijke klachten als bijvoorbeeld vermoeidheid of gespannen schouders, maar kent ook geestelijke klachten zoals boosheid en depressie. Stress leidt ook steeds vaker uiteindelijk tot ziekte.

Stress is geworteld in de manier waarop we omgaan met zaken, zoals onze emoties, ons lichaam, ons werk, situaties, anderen, enzovoorts en niet zozeer in deze zaken op zich. Bij stressbeheersing gaat het er in de eerste plaats om jezelf iedere dag opnieuw te ontdekken en in balans te brengen, en zo lichaam en geest opnieuw aan te leren van het leven te genieten, elke dag weer.

We combineren stresscounseling met ontspannend technieken.

Het gaat niet vanzelf over         

Als de situatie bij het oude blijft, gaan de klachten niet vanzelf over, maar worden ze eerder erger. Des te belangrijker is het de overbelasting tijdig te onderkennen en aan te pakken. Rust, steun en begrip van anderen zijn van groot belang.

Iemand met burn-out zal moeten werken aan verandering van de situatie en van de gewoontes die hebben bijgedragen aan de overspannenheid. Dit vraagt tijd, inspanning en oefening. Het is belangrijk daarbij deskundige hulp te zoeken.

Als counselor kan ik je helpen om jouw omgang met stress te verbeteren. Na inventarisatie van symptomen en oorzaken van de stress, gaan we werken aan een betere omgang met stress. We gaan op verschillende manieren hier aan werken, de volgende zaken kunnen hierbij aan bod komen; het vaststellen van de factoren die stress oproepen en deze proberen te beinvloeden, het voeren van gesprekken, het werken aan een positief zelfbeeld, nee leren zeggen, rust inplannen, werken aan je ademhaling en houding, ontspanningsoefeningen, yoga, meditatie en visualisatie, enzovoorts. Hetgeen aan bod komt verschilt natuurlijk per persoon en situatie

Verder kun je voedingssupplementen voorgeschreven krijgen, zodat je voldoende energie heeft om de stress de baas te blijven.

En als je al burn-out bent     

Verder heb ik ook veel ervaring met het begeleiden van mensen op weg naar hun herstel, uit dat diepe dal. Dus ook in deze fase kan ik zeker iets voor u betekenen.

Partner en/of gezin 

Wat men vaak niet beseft is dat ook de partner en/of het gezin last van stress en andere problemen(kunnen) hebben, men weet vaak ook niet wat er nu precies aan de hand is en hoe je daar mee om moet gaan. Daardoor kan het moeilijk zijn om begrip op te brengen of de juiste houding aan te nemen.

Zij ervaren dagelijks dat hun man/vrouw of vader/moeder last heeft van lichamelijke en geestelijke klachten, maar ook ervaren ze een gedragsverandering. Daarnaast moeten ze steun geven en begrip tonen. Vaak zijn er ook veranderingen noodzakelijk voor het herstelproces. Uit ervaring weet ik dat er meestal te weinig aandacht is voor de partner en het gezin. Terwijl zij vaak eveneens behoefte aan deskundige hulp hebben. Deze hulp kan ik bieden.